Fantastische tarwezemelen


Alle vezels zijn belangrijk, ongeacht hun bron, en ze hebben allemaal een ander effect op het lichaam.


Tarwezemelen zijn een van de belangrijkste bronnen van vezels. Tarwezemelen zijn een rijkere bron van vezels dan zemelen afkomstig van andere granen, zoals haver en rijst. Bovendien is deze vezelsoort heel nuttig voor het verzamelen van afvalstoffen en zorgen deze vezels ervoor dat je spijsverteringssysteem in beweging blijft. Wist je dat de tarwezemelvezel dit beter doet dan alle andere vezels in ontbijtgranen?

All-Bran® Pepite al Cioccolato

Wetenschappelijk bewezen


Tarwezemelen worden beschouwd als de 'gouden standaard' om de regelmaat van de spijsvertering te bevorderen. Dat tarwezemelen de 'gouden standaard' zijn, betekent dat andere vezels ermee worden vergeleken om hun effect op de regelmaat van de spijsvertering te beoordelen.


Met andere woorden, tarwezemelen zijn een van de beste vormen van vezels voor regelmaat in de spijsvertering*. Je kunt de vezels in tarwezemelen zien als de reinigingsborstels voor je spijsverteringssysteem. Omdat ze niet worden verteerd, verplaatsen ze zich door je systeem. Intussen verhogen ze de snelheid waarmee het voedsel wordt verplaatst en verwijderen ze onverteerde resten. Zorg er voor dat je voldoende water drinkt om de vezels te helpen zich te verplaatsen.


All-Bran® Pepite al Cioccolato



Eet je er genoeg van?


De meeste Belgen krijgen niet genoeg vezels binnen. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) is 25 g per dag, afkomstig van voedingsmiddelen als granen (zoals tarwe en haver; de belangrijkste bron van vezels), peulvruchten (linzen, bonen en erwten), noten, fruit en groenten.



All-Bran® Pepite al Cioccolato

Stap over


Hoe zorg je er op een makkelijke manier voor dat je meer vezels binnenkrijgt?


  1. Stap over van wit brood op volkorenbrood of brood dat rijk is aan vezels.
  2. Ga vanaf nu voor zilvervliesrijst of volkorenpasta in plaats van de witte varianten.
  3. Neem een handvol noten, vers of gedroogd fruit in plaats van chips, chocorepen of koekjes.
  4. Stap van je normale ontbijt over op een vezelrijk graanontbijt uit de Kellogg's All-Bran