Veelgestelde vragen over vezels

Wist je dat niet alle vezels hetzelfde zijn? Misschien ben je niet eens op de hoogte van een groot aantal feiten over vezels.


Welke tussendoortjes zijn gezond en rijk aan vezels?

Fruit is het meest voor de hand liggende tussendoortje. Als je het moeilijk vindt om voldoende fruit te eten, probeer dan eens een heerlijke fruitfrappé. Kies je favoriete fruit, of dat nu bessen, watermeloenen, mango's, lychees of ananassen zijn, roer hier wat ijs, citroenschil en mineraalwater doorheen. Voeg er eventueel yoghurt aan toe indien je erg veel honger hebt. Een andere manier om meer vezels binnen te krijgen is het eten van een handvol noten. Je kunt deze ook aan de fruitfrappé toevoegen als je dat lekker vindt.


Kan ik teveel vezels eten?

Volgens een publicatie van de National Health and Medical Research Council kan het eten van meer vezels dan de aanbevolen hoeveelheid leiden tot een verminderde kans op chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes. Het is echter belangrijk om altijd voldoende water te drinken en de inname van vezels langzaam te verhogen, zodat uw lichaam eraan kan wennen.


Welke graansoort bevat de meeste vezels?

Nee. Van alle graansoorten bevat tarwe de meeste vezels. De buitenste zemellaag van de tarwekorrel is de plek waar zich de meeste onoplosbare vezels bevinden. Tarwezemelen bevatten meer vezels dan haverzemelen en zilvervliesrijst.


Welke voedingsmiddelen bevatten het meeste vezels?

Plantaardige voedingsmiddelen zijn een goede bron van voedingsvezels. Dit omvat producten zoals fruit en groenten, ontbijtgranen (bv op basis van havermout of tarwe), peulvruchten (bonen, erwten, kikkererwten), noten en granen. In dierlijke producten en in het meeste snoepgoed bevinden zich daarentegen minder vezels.