Veelgestelde vragen over levensstijl

Heb je je weleens afgevraagd waarom je spijsvertering soms in de war raakt als je reist?


Waarom raakt mijn spijsvertering in de war als ik reis?

Misschien eet je anders dan normaal, drink je niet genoeg of beweeg je niet zo veel als anders. Dit kan je spijsvertering verstoren. Een goede manier om de onregelmatigheid die reizen met zich meebrengt te compenseren, is door meer vezels aan je voeding toe te voegen en veel water te drinken. Veel mensen vergeten tijdens het reizen de juiste dranken te drinken, waardoor ze uitgedroogd aankomen.Ook bewegen we onvoldoende als we in een auto of vliegtuig zitten. Zorg er dus voor dat je bij elke gelegenheid oefeningen doet om je bloedsomloop en spieren te stimuleren.


En als ik geen tijd heb om goed te eten?

Wie gestrest is en het druk heeft, kiest voor het eten snel voor de gemakkelijkste weg. En waarom ook niet? In moeilijke tijden mag je jezelf een beetje verwennen. De truc is een manier te vinden van ‘makkelijk eten’ en er later geen spijt van te krijgen. Zelfs aan de snelste en meest 'ongezonde' hap kunnen makkelijk nog wat vezels worden toegevoegd. Pak behalve die chocoladereep, die u nu echt niet kunt laten liggen, ook eens een handvol amandelen of gedroogd fruit. En als u snel buitenshuis moet ontbijten, kies dan voor vezelrijke muffins. Of strooi een handvol All-Bran Crunch ontbijtgranen over uw ijs of toetje. Uw spijsvertering heeft het zwaar, dus geef het de vezels die het nodig heeft en voldoende vocht.


Hoe krijg ik voldoende vezels binnen als ik uit eten ga?

Dit is niet zo moeilijk als het lijkt. Onthoud gewoon dat hoe meer groenten, salades en op granen gebaseerde producten je eet, hoe meer vezels je binnenkrijgt. Roerbakgroenten zijn altijd een goede keuze omdat deze vaak noten en groenten met schil bevatten. Salades en gerechten met fruit zijn ook een perfecte keuze, evenals volkorenbrood. En vergeet niet om altijd water bij het eten te bestellen.


Hoe krijg ik dagelijks voldoende vezels binnen?

Voedingsvezels kunnen gemakkelijk worden toegevoegd aan elke maaltijd en elk tussendoortje. Kijk op ons receptengedeelte voor lekkere en eenvoudige gerechten. Zorg er ook voor dat je veel fruit, groenten, noten, granen en graanprodcuten eet, zoals tarwe, havermout, zilvervliesrijst en volkorenbrood.