Veelgestelde vragen over gezondheid

Misschien ben je verbaasd te horen dat de meeste Belgen onvoldoende vezels binnenkrijgen.


Ik weet dat vezels goed voor mij zijn, maar zijn er gemakkelijke manieren om die toe te voegen aan mijn voeding?

Ja. Vruchten met de schil eten is al een goed begin. Voor sommige mensen klinkt dit misschien vreemd, maar je raakt eraan gewend en waarschijnlijk ga je de smaak waarderen. Zorg wel dat je de vruchten eerst goed wast. Probeer ook over te stappen op volkorenproducten zoals zilvervliesrijst in plaats van witte rijst, of volkorenpasta in plaats van witte pasta. Een andere smakelijke manier om meer vezels binnen te krijgen is door zonnebloemzaden, sesamzaadjes en pompoenpitten te roosteren in een droge pan totdat ze beginnen te springen en van kleur veranderen. Heerlijk om deze over salades, roerbakgerechten en gestoomde groenten te strooien. Of om ze in wraps te gebruiken of op volkorencrackers met hummus. Je kunt je vezelinnam ook verhogen door gedroogd fruit als tussendoortje te eten of door fijngehakte pistachenoten over je fruitsalade te strooien. Vergeet niet om voldoende water te drinken.


Kunnen vezels mij helpen op gewicht te blijven?

Ja, dat kan. Vezels zorgen ervoor dat je maag langer vol aanvoelt. Op vezelrijk voedsel kauw je langer, en het duurt langer voordat het is verwerkt.


Veroorzaken vezels niet meer gasvorming en een opgeblazen gevoel?

a. Maar je kunt de hoeveelheid gas en het opgeblazen gevoel zelf beïnvloeden. 'Zorg er voor dat je de hoeveelheid vezels die je aan je voeding toevoegt, langzaam opvoert en zorg dat je genoeg water drinkt, zodat je lichaam geleidelijk kan wennen


Wat is een normale frequentie voor toiletbezoek?

Het aantal darmbewegingen dat je dagelijks hebt, is niet voor iedereen hetzelfde. Volgens de Gut Foundation in de UK kan een gezonde darmbeweging variëren van 1 - 2 keer per dag tot één keer per 3 - 4 dagen.